Eğitsel
Rehberlik genel olarak verimli ders çalışma teknikleri, sınav
kaygısıyla başa çıkma gibi eğitim-öğretimle ilgili problemleri
içermesiyle birlikte ana-baba tutumları ve öğretmen tutumları gibi
sosyal yanı olan ancak eğitsel etkisinin ağırlığı nedeniyle burada ele
alınmıştır.
Verimli ders çalışma : Psikolojik ve sosyal yönden uygun bir ortamda daha önceden hazırlanmış bir plan dahilinde psiko-fizik
enerjiyi yoğunlaşarak yürütülen bir çalışmadır. Bu yüzden birinci
derecede yazılı veya görsel olarak bilgilerin ilk elden alınması daha
sonra alınan bilgilerin kısa süreli bellekten uzun süreli belleğe
geçirilmesi ve alınan bu bilgilerin uygulanmasıdır.
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA TEKNİKLERİ NELERDİR
1- Bir Amaç Belirleyiniz
Her
çalışma bir amaca yönelik olmalıdır. Bu amaçlar, bir problemin çözümünü
öğrenmek, bir yazıdaki ana düşünceyi bulabilmek vs. olabilir. Bunları
iyi belirleyerek çalışmaya başlayan kişiler, bu yakın amaçlara ulaşa ulaşa sınıfını geçmek,
okulunu bitirmek ve sınavı kazanmak biçiminde özetlenen uzaktaki
amaçlarına da ulaşmaktadırlar. Unutmayın hedefi olmadan ilerleyen gemiye
hiçbir rüzgar yardım etmez...
2- Planlı Çalışınız
Hedefleri
oluşturmak ve plan yapmak yolculukta önemli adımlardır. Ancak önemli
olan uygulama aşamasında içsel ve dışsal çalışmalarımı engelleyebilecek
nedenleri öngörüp başa çıkabilme konusunda iç disiplin
geliştirebilmektir. Yaşamımızla ilgili sorumluluğu rastlantılara
bırakırsak çalışmalarımızı ve başarılarımızı engelleyebilecek pek çok
sebebimiz olacaktır. Aldığımız kararları uygularken çalışmalarımızı
engelleyerek hedeflerimizle aramıza girebilecek her türlü duygu düşünce
davranışlarımızı kontrol etmemizin bizim elimizde olduğunu unutmayalım
İşte çalışmada plan; "nasıl", "ne zaman" ve "nerede" çalışacağınıza
karar vermek demektir. Plan çeşitlerine gelince ;
üDönem Planı: Dönem
planı için bir takvim kullanılabilir ve bu takvim öğrencinin göreceği
bir yere asılır. Akademik dönem için tarihleri gösteren bu takvim
sınavları, ödev tarihlerini, toplantıları ve bireyin gereksinim duyduğu
durumları içermelidir. Böylece birey ileride ne yapması gerektiğini
bilir ve sınava hazırlanma, ödev hazırlama gibi zorunlulukların üst üste
gelmesini ve doğacak baskıların, karışıklıkların oluşmasını önler.
üHaftalık Plan:
Bir hafta boyunca tüm görevleri planlamak için hazırlanır. Sınav için
hazırlanma, ders kitabını okuma, çalışma, arkadaşlarla toplanma gibi
etkinlikler için zaman ayrılır. Haftalık plan yapılırken esnek
davranmalı ve çok şey yapma planlanmalıdır. Eğer yeterince dinlenilmezse
planlananlar gerçekleşmez. Birçok şeyi kötü bir biçimde yapmaktansa
birkaç şeyi iyi yapmak daha yararlıdır. Haftalık planın gerçekçi
olabilmesi için önce gözden geçirilir ve uygulandıktan sonra
değerlendirilir. Yapılan plana muhakkak uyulmalıdır. En iyi plan bile
uyulmazsa yararlı olamaz. Plan bireyin yaşamına uygun hale gelinceye
kadar üzerinde çalışılmalıdır.
üGünlük Plan:
· Uykudan kalkılan saat
· Kahvaltının bitiş saati
· Okula geliş gidiş saati
· Yemek için verilen aralar
· Öğrenme için ayrılan süre
· Dinlenme, gezme, spor, TV. izleme, arkadaşlarla beraber olmak için belirlenen süre.
· Tekrar yapmak için ayrılan süreler
· Ev ödevlerine ayrılan süreler
· Uykuda geçen süre
Planı Aksatan Faktörler
üTelevizyon Bağımlılığı
üSpor bağımlılığı
üKıramadığınız arkadaşlarınız
üAileniz
üDers çalışmaya oturamamak
üMisafirleriniz
3- Zamanınızı Etkin Şekilde Değerlendiriniz.
Öğrenciler
bedensel, zihinsel, duygusal yapıları, ilgileri ve yetenekleri
bakımından birbirlerinden farklıdırlar. Bir öğrencinin isteyerek
çalıştığı ve hemen öğrendiği bir dersi bir başka öğrenci zor
öğrenebilir. Bir başka öğrenciyse çabuk yorulabilir ya da çalışmak istemeyebilir. Bu nedenle bir ders ya
da konu içinde ayrılacak süre öğrenciden öğrenciye değişir. Her öğrenci
zamanı kendine göre ayarlamalıdır. Bir saat çalıştıktan sonra araya
5-10 dakikalık dinlenme koymak yararlı olur. Bu sayede bir saatlik
çalışma sonunda dağılan dikkat ve azalan verim tekrar kazanılır.
Zamanınızı geri getiremezsiniz çünkü. Çalışmalarınızdan yeterince verim
alabilmek için dengeli ve düzenli beslenmeli, özellikle sabah
kahvaltılarınızı düzenli ve yeterli kaloriyi alacak şekilde
yapmalısınız.
4- Veriminizi Engelleyen Etmenleri Yok Ediniz.
Sizin
için olumsuz olabilecek hiçbir duruma asla ve asla izin vermeyiniz.
Çalışmaya başlamadan önce, yorgunluk, uykusuzluk, ağrı, sızı, elem
duygusu, korku, öfke, aşırı kaygı, fazla heyecan, endişe, açlık, aşırı
tokluk, aile dertleri, normalin altında ve üstündeki fiziki şartlar (çok
sıcak, çok soğuk gibi) acelecilik, telaş, araç ve gereç noksanlığı gibi
etkenlerin elden geldiğince giderilmesi gerekir.UNUTMAYIN;
Mükemmelliğin Arkasında Korku Yatar, İnsan Olduğunuzu Hatırlayarak
Korkularınızı Göğüsleyin. Daha Mutlu Ve Daha Etkili Bir İnsan
Olursunuz...
5- Çalışma Ortamınızı Seçiniz
Unutmayınız
ki ; dağınık oda = dağınık zihin. Ve ders çalışırken genellikle aynı
ortamı tercih etmeye çalışınız. Aynı mekanda ders çalışmak çalışmaya
daha kısa sürede adapte olmanı sağlar. Çalışma masanız olsun. O masaya
sadece çalışmak için oturduğunu hissetmelisiniz. Çalışma yerinin seçimi
çok önemlidir. Çalışma yeri derli toplu, yalın elden geldiğince sabit ve
sakin olmalı, ayrıca ışık, ısı gibi fiziksel sorunları da çözümlenmiş
olmalıdır. Siz iyisi mi düzenli dikkatinizi dağıtacak fazla obje olmayan
sade bir odada mümkünse boş bir duvara dönük çalışın.
6- Ders Çalışırken Aynı Anda Birden Fazla İş Yapmayınız
TV.
izleyerek yada müzik dinleyerek çalışmak. İki işi birlikte yapmaya
çalışanları, ‘eli işte gözü oynaşta’ terimi çok güzel anlatır. İlgi
bölündükçe kalite kaybına uğrar. Ders çalışmaya konsantre olmak onunla
baş başa olmayı gerektirir. Sadık bir sevgili olunuz. Ve ders çalışma
zamanı gözünüz dersten başka bir şeyi ne görsün nede kulağınız başka bir
şeyi işitsin. (İyi bir sevgili olun kuralı)
7- Not Tutunuz.
Not tutarken de;
üAnlatılanlar öğretmenin ağzından çıktığı gibi değil, anlaşıldığı gibi yazılmalıdır.
üÖğretmenin anlattığı konunun ana fikri ve anlamları kavranıncaya kadar beklenilmelidir.
üZamanın çoğu yazmakla değil, dinlemekle, fikirleri kavramaya çalışmakla geçmelidir.
üKonu; grafik, şekil, istatistik vb. bilgilere dayalı olarak anlatılıyorsa notlar arasına bunlarda alınmalıdır.
üÖnemli fikir ve paragrafların aynen yazılmasında fayda vardır.
üYazıların düzgün ve okunaklı olmasına önem verilmelidir. Önce müsvette yapma, sonra temize çekilme yoluna gidilmelidir.
8- Diğer Kaynaklardan Yararlanınız
Öğrenci,
herhangi bir konunun öğrenilmesinde, basılı araçlara ne kadar baş
vurursa, öğrenme ilgisi ve zihinsel yetileri de o kadar çok
genişleyecektir. Basılı öğrenme araçlarından yararlanmada çizelge
grafik, harita ve resimlerin özel bir önemi vardır. Bunlar sayfalarca
anlatılan bilgileri topluca ve bir arada vererek o konunun kavranmasına
yardımcı olmaktadırlar.
9- Etkili ve Verimli Okuyunuz
Okuma,
öğrenmenin en temel yoludur. Öğrenmede hızlı okuma önemli ve
gereklidir. Hızlı okumayla hem okunanlar daha iyi anlaşılır, hem de
zamandan kazanılır. Okuma hızı lise öğrencileri için yaklaşık 200 - 250
sözcüktür. Bu hız okunulan yazının niteliğine ve okumanın amacına göre
ayarlanmalıdır. Vakit geçirmek amacıyla bir hikaye veya roman okurken
okuma hızı oldukça yüksek olabilir. Ama okuma yorum yapma, eleştirme
özet çıkarmak için yapılıyorsa okuma hızı yavaş olmalıdır. Hızlı
okumanın en önemli yolu sesiz okumadır. Sessiz okuma hızı arttırdığı
gibi anlamayı da kolaylaştırır. Sessiz okuma dudak kıpırdatmadan, kafa
sallanmadan sadece gözle takip ederek okumadır. Hızlı ve anlamlı okuma
becerisi kazanabilmek için bol bol okuma
çalışmaları yapılmalıdır. Önce gazete, öykü ve roman gibi şeylerle işe
başlamalı giderek boş zamanları okuyarak değerlendirme alışkanlığı
kazanılmalıdır.
10- Tekrarlar Yaparak Unutmayı Önleyiniz
Öğrenilenler zamanla unutulabilir. Unutmayı önlemenin iki yolu vardır.Bunlardan
biri öğrenilen bilgileri yeri geldikçe kullanmak, diğeri de aralıklı
olarak tekrar etmektir. Öğrenciler öğrendiklerini yeri geldikçe
kullanırken hem bunların işe yaradığını görecekler, hem de yeni bilgiler
edinmeye motive olacaklardır. Aralıklı olarak yapacakları tekrarlar
sayesinde ise bir taraftan eski öğrendiklerini hatırlarken diğer yandan
da sınavlara her an hazır durumda olacaklardır.
Hatırlama Konusunda Üç Altın Kural Vardır.
1- Çalışma Seansı 20-40 Dakikadır, ve Bu Sürenin Sonunda Ne Hatırlanacağının Sınanması Gerekir.
2- 20-40 Dakikalık Bir Çalışma ve On Dakikalık Tekrarı, 10 Dakikalık Bir Dinlenme İzlenmelidir.
3- Dinlenme Sırasında Kendinize Bir Ödül Verin, Çünkü Bunu Hak Ettiniz...
VERİMLİ DERS ÇALIŞMAYI ENGELLEYE TUZAKLAR
üGözlerinizi yapamadıklarınıza çevirmek,
üMüzik eşliğinde çalışmak,
üZorlanılan derslerin dışlanması,
üAşırı kaygı(güvensizlik),
üYatarak(uzanarak)çalışmak,
üÇalışma anında hayallere dalmak,
üUzayıp giden telefon konuşmaları yapmak,
üÇalışmayı tamamlamadan bırakmak,
üArkadaşlara “hayır!” diyememek,
üTelevizyona takılıp kalmak,
üDersler,konular hakkında yetersiz bilgi sahibi olmak,
üDüzenli tekrarlar yapmamak,
üPlansız, programsız çalışmak,
üKendinizi başkalarıyla kıyaslamak,
üZamanı denetleyememek,
üYanlışlardan ders almamak,noksanları gidermemek,
üSınav bilgi ve tekniklerini yeterince bilmemek,
üMotivasyon noksanlığı, isteksizlik.
UNUTMAYINIZ Kİ...
üHiçbir zafere çiçekli yoldan gidilmez.
üBaşarının en kolay ve kısa yolu çalışmaktır!
üEğer bugün için bir şey yapmadım demek istemiyorsan, yarın için plan yap,uygula.
üÖnceden ne kadar çalışacağını belirlemezsen, çalışma sonunda çok az şey hatırlarsın!
üÖnemli olan çalışmak değil, zamanında ve yerinde çalışmaktır.
üBugünün dersini yarına bırakma, yarın artık bugündür.
üUyku saatinde iyi uyu, ders saatinde uyuma!
üBaşarıya ulaşmak için unutmayı unutmalısın.
ÇALIŞMADAN ÖNCE DİKKAT ETMENİZ GEREKEN 15 KURAL
1.Her öğrenci kendi çalışma ortamına göre bir çalışma planı hazırlamalı ve bu plana mutlaka uymalıdır.
2.Çalışma
metodunu dersin özelliğine göre seçmelidir. (Okuma, not tutma, anlatım,
tümdengelim, tümevarım gibi) sayısal dersler çalışırken yazarak çalışma
metodu uygulanmalıdır.
3.Ders çalışmaları mutlaka belli bir yerde sakin bir ortamda bir masa üzerinde yapılmalıdır.
4.Hemen her derste bütün konular çalışılmalı, konular arasında önemli önemsiz ayrımı yapılmalıdır.
5.Ders
araç ve gereçlerini çalışmaya başlamadan önce hazırlamalı,
unutulmamalıdır ki araç ve gereç ihtiyacı olduğunda temin edilmeye
çalışılırsa hem zaman kaybına hem de dikkat dağılmasına neden olur.
6.Çalışmaya psikolojik olarak hazır olmayan kişi problemlerinden kendisini soyutladıktan sonra çalışmaya başlamalıdır.
7.Öğrenmeyi aralıklarla yapmalı, bu aralıklarda dinlenmeyi, gezinti, söyleşi, müzik ile yapılabilir.
8.Çalışılan konu kendi başına bir bütün değilse, geçmiş konular gözden geçirilmelidir.
9.Sözel
dersler çalışılırken ana düşünceleri dile getiren anahtar kelime ve
cümleler tespit edilmeli gerekirse renkli kalemle altları çizilmelidir.
10.İşlenecek konu dersten önce çalışılmalı, anlaşılmayan yerler tespit edilerek derse girilmelidir.
11.Ders çalışılırken motive olunmalı, televizyon karşısında veya yatarak çalışmanın etkinliğini azaltacağı unutulmamalıdır.
12.Düzenli bir defter tutma alışkanlığı kazanılmalı. Tükenmez kalem yerine kurşun kalem kullanmaya özen göstermelidir.
13.Çalışırken bir cevabı ezberlemek yerine konuyu anlamaya veya problemin çözümü yolunu öğrenmeyi seçmelidir.
14.Anlatım dersinin arkasından sayısal (matematik, fenbilgisi gibi) bir ders çalışılmalıdır.
15.Sabah kahvaltısı yaparak okula gelmesi, aksi takdirde ders dinleme dikkatinin azalacağı unutulmamalıdır.
ÇALIŞMA ESNASINDA DİKKAT ETMENİZ GEREKEN 5 KURAL
1.Sınıfta
dersler iyi dinlenmesi, ders sırasında başka şeylerle meşgul
olunmamalı, anlamadığı yeri anında öğretmenine sormalıdır.(İyi bir
sevgili olun kuralı)
2.Öğretmen dersi anlatırken üzerinde durduğu noktalar ve sınıfa yönetilen sorular not edilmeli ve sonra çalışılmalıdır.
3.Tahtaya yazılan bilgiler ve problem çözümleri dikkatli bir biçimde deftere geçirilmeli ve kontrol edilmelidir.
4.Derslerde
devamsızlık yapılmamalı, eğer zorunlu olarak yapılmışsa o dersteki konu
arkadaşlardan öğrenilmelidir. Unutulmamalıdır ki bir sonraki konunun
öğrenilmesi bir önceki konunun bilinmesine bağlıdır.
5.Sınavlarda soruların cevaplarına geçilmeden önce cevaplar zihinsel olarak tasarlanmalı, kağıtlar verilmeden önce mutlaka kontrol edilmelidir.
2.Dersler
tekrar edilirken, anlaşılmayan konular tespit edilmeli, bir sonraki
derste öğretmenine sorarak öğrenilmeli. Sorarak öğrenilenlerin
unutulmayacağı hatırdan çıkarılmamalıdır.
3.Sayısal
dersler çalışılırken sınıfta öğrenilen çözüm yollarının yanı sıra başka
çözüm yollarının da olup olmadığı kaynak kitaplardan araştırılmalı,
özellikle örnek çözümler çoğaltılmalıdır.
4.Zor anlaşılan konular için en verimli çalışma saatleri ayrılmalıdır.
5.Çalıştığınız konuyu mutlaka daha sonra tekrar ederek, uzun süreli hafızaya geçmesini sağlayınız.
YANLIŞ ÇALIŞMA TEKNİKLERİ
üYatarak – uzanarak çalışma.
üGürültülü ortamda çalışma.
üDağınık ortamda çalışma.
üTelevizyon – radyo .
üTelefon konuşmaları.
üArkadaş toplantıları .
üBirden fazla işi aynı anda yapmak.
hiç aklınızdan çıkmasın ki...
Çalışma
odanız sessiz olmalıdır. Gençler arasında yaygın olan yanlış bir tutum
vardır, oda "ders çalışırken müzik dinlemek." kendilerine sorulduğunda
müzik dinlemenin çalışmalarına engel olmadığı, tam tersine dersi daha
iyi anladıklarını iddia etmektedirler. Yapılan araştırmalar
göstermektedir ki, insan beyni aynı anda birçok uyaranı alabilir ancak
dikkatini bir tek noktaya odaklayabilir. Bu sebeple insanın hem müzik
dinleyip, hem de ders çalışması mümkün olsa da yanlış çalışma
yöntemidir. Yanlıştan bir an önce dönülmelidir...
SİZLERİ BAŞARIYA GÖTÜRECEK 10 ALTIN KURAL
1- Kesinlikle TV. karşısında çalışmayınız.
2- Her akşam o gün işlenen konuları mutlaka tekrar ediniz.
3- Yanlış çözdüğünüz soruyu tekrar çözünüz.
4- Dersi derste dinleyin ve dersi çok iyi dinleyin.
5- Derse hazırlıklı gelmek verimi % 100 artırır.
6- Elinizden geldiği kadar ders çalışma odanızdan başka yerde çalışmayın.
7- Günde 3 saat plansız çalışacağınıza 1 saat çalışın ama planlı çalışın.
8- Başarı : ders başında geçen süreye değil,planlı çalışma ve etkili tekrara bağlıdır.
9- Çalışma gücünüzü artırın;
üsağlığınızı korumalısınız.
üfiziksel ortamın uygunluğuna dikkat ediniz.
üsizi rahatsız eden problemi tespit edin.
10- İyi dinleyin ,dinlemek içinde ;
üDikkatin konu üzerinde toplanması.
üBedenen ve zihnen dinlemeye hazır olma.
üDuyguları kontrol altına almak.
üAna fikirleri kafanızda tespit ediniz.
üKonuşma hızı ve zihinsel kulaklık.
Gibi kurallara uyulduğunda başarıyı yakalamak çok daha kolay olacaktır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder